PKP OL-12 7 Pociąg specjalny Warszawa Sierpc 15-09-2013
Dzięki Miłośnikom Kolei dnia 15 września 2013 udało się zrealizować pociąg specjalny na trasie Warszawa Gdańska – Sierpc. Skład pociągu składał się z zabytkowej lokomotywy parowej OL 12 produkcji austriackiej z parowozowni w Chabówce (ostatnia rewizja 29.06.2012, a w 2023 roku parowóz oczekuje na rewizję generalną i jest wyłączony ze służby).
Takie wyjazdy są stosunkowo rzadkością, a na pewno czymś wyjątkowym dla osób, które nigdy nie widziały pociągu parowego.
Dla mnie to była bardzo ciekawa wycieczka. Zrobiłem przy okazji trochę zdjęć.
Na pierwszym zdjęciu widać napełnianie zbiorników wody w tendrze.
Drugie zdjęcie na szlaku kolejowym w okolicach Legionowa.
Kolejne to jak dobrze pamiętam stacja Legionowo.
Czwarte zdjęcie to tzw. Foto-Stop czyli zatrzymaliśmy się dosłownie w polu, wysiedliśmy z pociągu, a ten zrobił dla nas specjalny kurs abyśmy mogli zrobić niepowtarzalne fotografie 🙂
Następne zdjęcia mają już pomieszaną kolejność, są tam jeszcze zdjęcia z foto-stopu oraz ze stacji docelowej tj. Sierpc.
Zdjęcie z tabliczką “Strzeż się pociągu” było wykonane na stacji Sierpc. Oraz kolejne, w których widać jak załoga parowozu wyrzuca płonące resztki węgla z paleniska, a straż pożarna gasi je. Do tej czynności w dawniejszych czasach była specjalna infrastruktura, jednakże obecnie zachowana jest tylko na kilku stacjach w Polsce. Palenisko i ruszt muszą być oczyszczane z zalegających resztek.
Obecnie parowozy pod parą można zobaczyć w Wolsztynie i Chabówce, być może też w innych miastach. Odsyłam do wyszukiwarki. Polecam taki wyjazd w ramach wyjazdu weekendowego albo z rodziną i dziećmi, bo dla nich to będzie ogromna frajda. W Żninie prawdopodobnie działa czynnie kolejka wąskotorowa. Warto odwiedzić Piaseczno k. Warszawy, jest tam Towarzystwo Miłośników Kolei Wąskotorowej i czynna kolejka wąskotorowa, a także modelarnia z fantastyczną wielką makietą, przy której kiedyś, trochę pomagałem 🙂
Fotografowanie takich wydarzeń nie jest specjalnie trudne. Na tej wycieczce było trochę foto-amatorów, część z nich używała statywów, część nie. Generalnie, najważniejszy jest ostry obiektyw. Polecam standardowy o ogniskowej 50mm i świetle np. 1.8. Jednak przy zdjęciach pociągu z bliska to może być za duża ogniskowa. Warto mieć pod ręką uniwersalny krótki zoom, np. 18-55mm albo coś w przedziale 20-40mm.
Aparat powinien cechować się uszczelnieniami na warunki atmosferyczne. Może spaść trochę deszczu, nigdy nie wiadomo. Dobra czułość i celny AF.
Wyszukiwarka na stronie HerzigStudio:
- 181
- 0
- 8 302
- 4 223
- 2
- 0