Tradycyjna lustrzanka marki Nikon

Mar

04

Packshot instrumentu Nano Theremin

Fotografia produktowa na białym tleczytaj dalej.....

Mar

04

Packshoty: Walizki Podróżne

Zdjęcia bezcieniowe, na białym tleczytaj dalej.....

Mar

04

Champagne, wina białe, czerwone

Aranżacje reklamowe, packshoty złożoneczytaj dalej.....

Mar

04

Rolety, plisy, tkaniny na żaluzje

Zaawansowana fotografia produktowa plisczytaj dalej.....

Mar

04

Deski do krojenia, akcesoria kuchenne

Packshotyczytaj dalej.....

Mar

04

Luksfery, pustaki szklane, mat. budowlane

Packshoty luksferczytaj dalej.....

Mar

03

Szklanki, kieliszki i inne szkła

Fotografia produktowa wyrobów szklanychczytaj dalej.....

Sty

22

Gadżety reklamowe Frauscher

produktowa sesja zdjęciowaczytaj dalej.....

Sty

20

Kocyki, poduszki, ubranka dla dzieci

zdjęcia nie tylko bezcienioweczytaj dalej.....

Sty

19

Fotografia produktowa obuwia

efektowne packshoty butów sportowychczytaj dalej.....

Sty

12

Fotografia produktowa złotej biżuterii

złote naszyjniki, bransoletki etcczytaj dalej.....

Sty

12

Systemy mocowań, kołki, śruby, wkręty...

fotografia produktowa: kompozycjeczytaj dalej.....

Gru

1

Klamki i rozety do drzwi

packshot i wizualizacjeczytaj dalej.....

Maj

16

Profesjonalne zdjęcia okularów

Ray Ban, Versace i inne oprawkiczytaj dalej.....

Maj

15

Zdjęcia telefonów komórkowych / smartfonów

bardzo profesjonalne zdjęcia czytaj dalej.....

Mar

16

Zdjęcia pasków do zegarków

Kompozycje reklamowe i packshoty czytaj dalej.....

Mar

14

Profesjonalne zdjęcia akc. szkolnych

i zdjęcia akcsoriów biurowych czytaj dalej.....

Mar

13

Profesjonalne zdjęcia ubrań

oraz innych części odzieży czytaj dalej.....

Mar

13

Profesjonalne zdjęcia urządzeń elektronicznych

i ogólnie elektroniki czytaj dalej.....

Mar

11

Zdjęcia Opakowań

i pudełek, kartonikówczytaj dalej.....

Mar

10

Fotografia Akcesoriów Medycznych

Zdjęcia sprzętu medycznego czytaj dalej.....

Mar

6

Zdjęcia Narzędzi

i zdjęcia akcesoriów ogrodniczychczytaj dalej.....

Mar

5

Zdjęcia krawatów

Profesjonalny Packshot Warszawaczytaj dalej.....

Mar

2

Zdjęcia termometrów i ciśnieniomierzy

zdjęcia z grupy Ochrona Zdrowiaczytaj dalej.....

Lut

28

Zdjęcia Komputerów

i zdjęcia akcesoriów komputerowychczytaj dalej.....

Lut

27

Biżuteria Złota Srebrna - Zdjęcia

Profesjonalna fotografia biżuteriiczytaj dalej.....

Lut

27

Aromatyczna Kawa - Zdjęcia

Profesjonalna fotografia kawy czytaj dalej.....

Lut

26

Zdjęcia Kosmetykow

Profesjonalna fotografia kosmetyków czytaj dalej.....

Paz

29

Zdjęcia Zegarków

Profesjonalne fotografia zegarków czytaj dalej.....

Paz

28

Zdjęcia typu DUCH

profesjonalna fotografia odzieży, zdjęcia ubrań czytaj dalej.....

Sie

15

O potrzebie dobrych zdjęć

czyli Jak podnieść sprzedaż w sklepie internetowym?czytaj dalej.....

Wrz

30

Zdjęcia Słodyczy

Profesjonalna fotografia wyrobów cukierniczych czytaj dalej.....

Lip

5

Twoje być albo nie być

czyli bądź liderem w biznesie!czytaj dalej.....

Cze

14

ogólnie o fotografii produktowej

czytaj dalej.....

Sty

25

Profesjonalna Fotografia Produktowa Alkoholi

Whisky, drinki, likiery - zdjęcia typu packshotczytaj dalej.....

Lut

01

Zdjęcia katalogowe Drzwi

Skrzydła drzwiowe - fotografia katalogowa na białym tleczytaj dalej.....

Mar

21

Akcesoria komputerowe, elektronika, urządzenia

Fotografia reklamowa na białym tleczytaj dalej.....

Mar

30

Zdjęcia katalogowe biżuterii

Fotografia produktowa do kataloguczytaj dalej.....

Lut

03

Profesjonalna Fotografia Produktowa okuć drzwiowych

Zdjęcia klamek, gałek, pochwytów, zamków...czytaj dalej.....

Mar

23

Zdjęcia reklamowe kłódek

w aranżacji fotograficznej podkreślającej cechy kłódkiczytaj dalej.....

Mar

25

Zdjęcia kocyków i poduszek

Packshoty akcesoriów pościelowych dla najmłodszych - słodki czas dzieciństwa :)czytaj dalej.....

Mar

06

Zdjęcia aranżowane i kompozycje produktów

Alternatywny packshot na czarnym tleczytaj dalej.....

Mar

04

Packshot instrumentu Nano Theremin

Fotografia produktowa na białym tleczytaj dalej.....

Mar

04

Fotografia reklamowa mebli

Zdjęcia packshot stolików, stołków, komód...czytaj dalej.....

Mar

26

Miecz japoński - zdjęcia

ręcznie kutych ze stali damasceńskiej z wartwamiczytaj dalej.....

Mar

10

Fotografia Reklamowa Noży Stalowych

fotografia produktowa - packshoty i aranżacjeczytaj dalej.....

Mar

12

Fotografia produktowa pantofli

Packshot obuwia męskiego i aranżacjeczytaj dalej.....

Mar

04

Zdjęcia packshot rękawic roboczych

Fotografia produktowa na białym tleczytaj dalej.....

Mar

15

Zdjęcia skarpetek na duchu

Fotografia produktowa bieliznyczytaj dalej.....

Mar

26

Zdjęcia skóry na meble

Fotografia produktowa w aranżacji z krzesłemczytaj dalej.....

Mar

17

Fotografia produktowa Słuchawek Stereo

Rewelacyjne Packshoty na amazon i nie tylkoczytaj dalej.....

Mar

20

Zdjęcia telefonów, smartfonów

Fotografia reklamowa urządzeń mobilnych!czytaj dalej.....

Mar

29

Zdjęcia produktowe toreb

Fotografia produktowa do katalogu i wwwczytaj dalej.....

Mar

28

Packshoty wykrywaczy metali

Profesjonalne zdjęcia do katalogu, reklamy, ulotki i sklepu internetowegoczytaj dalej.....

Wrz

17

Profesjonalny Packshot

Co to jest packshot? Oto odpowiedź...czytaj dalej.....

Wrz

17

Co to jest Profesjonalna Fotografia Katalogowa ?

Krótkie wyjaśnienie bardzo ważnego pojęcia w branży :)czytaj dalej.....

Lip

26

Lustrzanka analogowa - jak robić zdjęcia?

Chciałbyś robić zdjęcia lustrzanką analogową, ale nie wiesz za co się zabrać? Ten artykuł jest dla Ciebie!czytaj dalej.....

Lip

26

Słownik pojęć fotograficznych

Mojego autorstwa, napisany przystępnym językiem. Nie zawiera technicznych definicji, ale napisany jest tak, aby nawet laik wiedział o co chodzi. czytaj dalej.....

Lip

26

Własna ciemnia fotograficzna

Garść przydatnych porad o ciemni i skrócony opis całego procesu wołania negatywu czarno-białego. czytaj dalej.....

Lip

21

Jaką kupić lustrzankę?

To pytanie nurtuje tysiące ludzi. Ja Wam daję szybką i łatwą odpowiedź :) czytaj dalej.....

Lip

20

Zmiana szaty graficznej

Po tygodniach przygotowań i prac, całkowicie ulega zmianie szata graficzna i zawartość HerzigStudio.czytaj dalej.....

Jak robić zdjęcia lustrzanką analogową?

Wstęp

Miło mi że chcesz zacząć przygodę z fotografią tradycyjną.
Dowiesz się tutaj podstaw niezbędnych do prawidłowego robienia zdjęć w pełni manualną lustrzanką (automaty, półautomaty, aparaty z elektroniką pomijam). Wyjaśnię Ci co i jak trzeba ustawić, jaki film dobrać, jakich użyć obiektywów w zalezności od tego co chcesz fotografować.
W artykule będzie teoria i sporo techniki.

Zajrzyj koniecznie do Słowniczka - posługuję się technicznym i potocznym słownictwem, często wymieniam różne nazwy części aparatu, więc znajomość tych pojęć będzie Ci potrzeba. Słownik

Jeśli fotografia tradycyjna bardzo Cię wciągnie i chciałbyś mieć własną ciemnię, możesz zacząć na początek od mojego artykułu:Ciemnia

Zaczynamy!

Na początek wyjaśnijmy sobie nazwę "lustrzanka analogowa". Otóż jest to błędne określenie. Przyjęło się tak mówić, ale prawidłowo jest "lustrzanka tradycyjna" lub "aparat tradycyjny". Aparaty te dzielimy na 3 główne grupy przez wzgląd na rodzaj używanego negatywu.

- mały obrazek (aparaty np. Zenit E, Praktica MTL-5B, Canon EOS-300) na film 135, zwany 35mm, zawierający 24 lub 36 klatek. Wielkość fizyczna klatki około 36x24mm. To najbardziej popularny format i na nim będę się skupiał w tym arykule.
- średni format (aparaty np. Start 66, Mamiya 645, Lubitel czy Pentacon Six) na film 120, szeroka taśma, wielkość klatki np. 6x6cm, 6x4,5cm.
- wielki format, negatywy wielkości 9x12cm, 13x18cm, 18x24cm. Duże, prawda?

Im większy format, tym wyższa szczegółowość obrazu. Jednak nie należy popadać w skrajności - małym obrazkiem zrobiono tysiące jak nie setki tysięcy bardzo dobrych zdjęć.
Pierwsze modele lustrzanek mało obrazkowych były w pełni manualne, nie posiadały żadnej automatyki. Z czasem zaczęto wprowadzać unowocześnienia jak np. automatyczne przewijanie filmu, wyświetlacze pokazujące stan parametrów, automatyczne odczytywanie czułości filmu, programy tematyczne, auto-focus, automatyczny dobór parametrów ekspozycji i inne udogodnienia.

Wybór aparatu

Jeśli jeszcze nie wybrałeś swojej lustrzanki, mogę z czystym sumieniem polecić Ci Praktikę MTL-5B, posiada matówkę z mikrorastrem i klinem, co bardzo ułatwia ostrzenie. Ma duży zakres czułości filmu i czasów naświetlania. To w pełni ręczny aparat bez automatyki. Posiada wbudowany światłomierz i stopkę na lampę błyskową. Wizjer pokrywa prawie cały kadr (tzn. że patrząc przez wizjer na filmie zarejestruje się dokładnie to co widzisz. W aparatach Zenit przez wizjer nie było widać całej rejestrowanej sceny, przez co trzeba było mieć nieco doświadczenia i wyczucia). Jeśli masz wybierać między Zenitem a Praktiką - bierz tą drugą. I jeszcze jedna bardzo ważna sprawa - do tego aparatu podepniesz tanie i bardzo dobre obiektywy na gwint M42. Jest ich duży wybór, a zakres cenowy jest na przystępnym poziomie, szczególnie dla osób nie dysponujących dużą gotówką.

Szeroki wybór asortymentu fotograficznego znajdziesz na znanym portalu aukcyjnym, ale możesz także rozejrzeć się za komisami foto w swoim mieście lub pójść na giełdę fotograficzną. Można porozmawiać ze sprzedawcą, na pewno coś doradzi, pomoże, weźmiesz aparat do ręki, obejrzysz, zobaczysz jak Ci leży w ręku. Chociaż kiedyś nie bardzo myślano o ergonomii :( Jednak przyjemność robienia zdjęć takim cackiem wszystko rekompensuje.

Wybór obiektywu

To jest bardzo szeroki temat. W tej chwili napiszę tylko w skrócie, że jeśli nie miałeś do czynienia z fotografią, wybierz jakiś model obiektywu standardowego, o ogniskowej 50-58mm. To są bardzo uniwersalne obiektywy. Nie kupuj zoom'a.
Ja preferuję tzw. zoom nożny. Jeśli chcę mieć zbliżenie - przybliżam się z aparatem. Jeśli chcę ująć szerszy kadr - cofam się. Oczywiście nie zawsze jest miejsce, ale zważ na to, że obiektyw stałoogniskowy jakim jest np. SMC Takumar 55mm to lepszej jakości obraz od zoom'a i o wiele jaśniejszy. Naprawdę miło fotografuje się szkłem o jasności np. 1:1.8 , a w pochmurny, ciemny dzień lub w mieszkaniu takie obiektywy są nie ocenione!

Pokrętła, przyciski, przełączniki, dźwignie

Najważniejsze elementy aparatu:
1. Pokrętło ustawiania czasów oraz pierścień ostrości na obiektywie
2. Pokrętło/suwak ustawiania czułości włożonego filmu
3. Dźwignia naciągu negatywu
4. Spust migawki

AD1. Ustawienie czasu naświetlania odbywa się pokrętłem na aparacie (zazwyczaj po lewej stronie patrząc na korpus z góry). Jest tam np. 1/1000s, 1/500s, 1/250s, 1/125s, 1/60s, 1/30s, 1/15s, 1/8s, 1/4s, 1/2s, 1s. Może być więcej czasów do wybrania, może być mniej. Literka B oznacza tryb Bulb - migawka jest otwarta tak długo jak wciśnięty jest spust (przycisk wyzwalający migawkę). Im krótszy czas tym niższe ryzyko poruszonego zdjęcia. Długie czasy naświetlania można wykorzystać artystycznie lub jeśli fotografujesz np. nocą a aparat masz na statywie. Parę przykładów użycia różnych czasów naświetlania: przy fotografowaniu ludzi lepiej nie używać czasów dłuższych niż 1/100 sekundy. Choć na upartego zrobisz portret przy 1/30s, ale gdy masz ograniczoną liczbę klatek i nie możesz podejrzeć zdjęcia jak to ma miejsce w aparatach cyfrowych - po prostu nie ryzykuj. Fotografia zwierząt w ruchu - 1/250 - 1/500s. Ptaki w locie lub podrywające się do lotu - 1/1000s powinna zagwarantować dobre zamrożenie ruchu.

AD2. Bardzo ważna czynność to ustawienie czułości filmu w aparacie, gdyż jeśli włożysz film o czułości 100, a na aparacie będziesz mieć ustawioną czułość 200, to zdjęcia wyjdą niedoświetlone.

AD3. Zazwyczaj z prawej strony korpusu, metalowa lub z bakelitu (twarde tworzywo sztuczne), służy do naciągania filmu przed zrobieniem zdjęcia. Należy ją z wyczuciem, pewnym ruchem odciągnąć. Usłyszysz pewnie dźwięk mechanizmów przewijających film. Po naciągnięciu, negatyw jest przesunięty tak, że można naświetlić kolejną klatkę. Jednocześnie film jest napięty - naciągaj film tylko przed zrobieniem zdjęcia. Pozostawienie aparatu z naciągniętym filmem przez dłuższy czas może spowodować poluzowanie napięcia i przez to zdjęcie może naświetlić się z "artefaktami" lub być delikatnie zniekształcone. (Film traci po pewnym czasie swoją sprężystość)

AD4. Przesłonę ustawia się łatwo pierścieniem na obiektywie. Może się zdarzyć, że obracając pierścień przesłony nie będzie "pracowała" przesłona w obiektywie. Nie martw się, to normalne. Jeśli aparat jest sprawny, przymknie przysłonę na ułamek sekundy w momencie wyzwolenia migawki. Zupełnie otwarta przesłona w aparacie przy ustawionej przesłonie np. F8 jest dla Ciebie i aparatu bardzo pomocna. Ty widzisz jasny obraz przez wizjer, aparat lepiej mierzy światło. Niektóre obiektywy posiadają przełącznik pracy przesłony, tak że jeśli ustawisz sobie np. F5.6 to przesłona będzie tak ustawiona cały czas. Zobaczysz w wizjerze cimniejszy obraz, a w wypadku matówki z klinem może się okazać nie możliwe ustawienie ostrości. Podobnie może być zachwiana praca światłomierza.

O negatywach

Są barwne (kolorowe) i czarno-białe. Oba typy można wywoływać w fotolabach lub samodzielnie.
Cechą na którą musisz zwrócić uwagę to czułość negatywu. Pamiętaj - im wyższa czułość, tym mniej światła potrzeba do uzyskania prawidłowej ekspozycji, ale zwiększa się także ziarnistość zdjęcia. Druga ważna rzecz - do jakiego światła jest przeznaczony negatyw. Jeśli chcesz robić zdjęcia w słoneczną pogodnę, zwróć uwagę czy film ma np. ikonkę pokazującą słoneczko. Chodzi tutaj o to, abyś miał prawidłowe odwzorowanie kolorów. Tańsze negatywy nie zawsze oddają dobrze barwy. Mają np. lekko zielone zabarwienie (np. Fuji Superia). Można to wykorzystać jeśli lubisz fotografować przyrodę. A jeśli portret, to np. Kodak Gold lub Kodak Proffesional - dają delikatnie ocieplone kolory. Ale nie sugeruj się tym do końca - sam zobacz na jakim materiale pracuje Ci się najlepiej i jakie chcesz uzyskiwać efekty.

Jeśli chcesz zrobić własną ciemnię, zacznij od filmów czarno-białych. Takie filmy w domowej ciemni jest o wiele łatwiej wywołać niż barwne - przynajmniej w momencie kiedy prawie nic o tym nie wiesz. Poza tym sprzęt będzie tańszy i chemia.

Jeśli chcesz robić zdjęcia czarno-białe i wywoływać je w fotolabach, zapytaj w swoim fotolabie o rodzaje negatywów które wywołują w maszynach. Będziesz pewnie musiał kupić odpowiedni negatyw. Nie każdy negatyw cz-b nadaje się do fotolabu, ponieważ maszyny zazwyczaj pracują w procesie C-41. Spotkałem się z sytuacją, że wywołanie "egzotycznego" negatywu (w procesie innym od C-41) musiało się odbyć ręcznie i kosztowało ponad 25zł - to około 3x więcej co za proces C-41.

Ciekawostka odnośnie wywoływania na przyszłość: istnieje technika krzyżowego wywoływania, tzw. cross-processing. To dla zaawansowanych - poszukaj w sieci, gdyż ja się tym nie zajmowałem.

Porady ogólne

Dbaj o aparat, przechowuj go w suchym miejscu. To szczególnie tyczy się obiektywów! Nie używany chroń przed kurzem. Zwróć uwagę aby przednia soczewka obiektywu zawsze była czysta. Stosuj osłonę przeciwsłoneczną - nawet jak nie ma słońca czy fotografujesz w pomieszczeniu. Ona uchroni soczewkę przed ewentualnymi uszkodzeniami i zabrudzeniami.
Dbaj o czystość komory w której jest film. Przy każdej zmianie filmu przedmuchaj aparat.
Nie dotykaj palcami lustra i matówki. Upewnij się że prawidłowo zamontowałeś obiektyw i Ci nie odpadnie :) Matówka w ogóle jest trudna do czyszczenia, więc na nią szczególnie uważaj.

I jeszcze jedno, strasznie popularne zjawisko:

Filtr UV jako osłona obiektywu. NIGDY! Do osłaniania obiektywu używaj dekielka, tulipana i ROZUMU. Bez urazy :) Jakikolwiek filtr na obiektywie jest dodatkowym, niekoniecznie dobrej jakości ogniwem w układzie optycznym i może negatywnie wpłynąć na jakość obrazu, mogą powstać np. duszki czy bliki na zdjęciu. Jedyne usprawiedliwienie dla filtru UV to fotografia w górach, gdzie promieniowanie ultrafioletowe może nam "popsuć" zdjęcia.
Tak więc filtry używamy z głową. Ich działanie opisane jest w Słowniczku.

Gdy zakładasz film do aparatu, zwróć szczególną uwagę na prawidłowe zamocowanie końcówki filmu na szpuli aparatu. Zanim zamknięsz pokrywę - naciągnij dźwignię i wciśnij spust migawki. Sprawdzisz w ten sposób czy film się trzyma. Następnie zamknij pokrywę i zrób 2-3 zdjęcia - po prostu naciągnij film i wyzwól migawkę - chodzi o to aby prześwietlona część filmu przewinęła się na szpulę i gdy będziesz chciał zrobić już normalne zdjęcie to będziesz miał gotowy nienaświetlony jeszcze negatyw.

Kiedy naświetlisz cały film, musisz go przewinąć spowrotem do pojemniczka-kapsułki. Nie otwieraj od razu klapy, bo prześwietlisz sobie cały film! Aparaty mają różną konstrukcję, więc nie opiszę tej czynności krok po kroku, musisz skorzystać z instrukcji aparatu lub kogoś zapytać - najlepiej osobę od której kupiłeś aparat.

Robimy zdjęcie!

Masz już aparat, podpięte szkło, założony film, wiesz już bardzo dużo co i jak się robi - a teraz dowiesz się jak robić zdjęcia. To takie banalne - pomyślisz. A jednak nie do końca. Bo można zrobić fotkę albo fotografię :)

Skadruj zdjęcie - Ustaw wstępnie ostrość. Przemyśl dobrze kadr. Czy na pewno chcesz zrobić zdjęcie? Używaj zoom'a nożnego. Stosuj technikę złotego podziału (patrz Słowniczek). Buduj kompozycję - zastanów się co chcesz pokazać. Pamiętaj, nie masz w body monitorka ani przycisku 'delete' :)

Zwróć uwagę na oświetlenie - czy scena jest równomiernie oświetlona, czy nie będziesz mieć prześwietleń albo niedoświetleń, czy komuś nie "wystaje" z głowy z drzewo gdy robisz portret, jakie masz tło, czy ładnie się rozmywa i czy pierwszy plan jest dobrze odcięty od tła? Jesli fotografujesz architekturę - trzymaj pion! Źle wygląda efekt walących się budynków. Fotografujesz krajobraz, naturę - też trzymaj pion! Nie przechylaj aparatu bez potrzeby.

A teraz zmierz światło - w różnych aparatach w różny sposób włącza się światłomierz. Różnie też wygląda. W Praktice MTL 5B pod spustem migawki jest dźwignia, która gdy się ją wciśnie, uruchamia światłomierz. Efekt pomiaru światła widać przez wizjer w postacji wychylającej się wskazówki. Jeśli zdjęcie jest prześwietlone - wskazówka idzie w górę. Jeśli niedoświetlone - w dół.

Teraz ustaw czas i przesłonę aby ta wskazówka była mniej więcej po środku. Przy ciemnych scenach warto film mocniej naświetlić, wskazówka może wskazywać na minimalne prześwietlenie. W odróżnieniu od fotografii cyfrowej, negatywy za mocno naświetlone są do uratowania - można wyciągnąć szczegóły ze świateł. W fotografii cyfrowej, często prześwietlone partie obrazu są utracone i nawet zapisywanie zdjęć w RAW może nie pomóc. Jest takie powiedzenie: w fotografii tradycyjnej naświetlaj zdjęcie na światła. Czyli bez obawy jak wskazania światłomierza będą pokazywać za mocno naświetloną scenę. Ale tutaj też bądź ostrożny - to się sprawdza jeśli w kadrze masz scenę bardzo kontrastową. Dzięki takiemu naświetleniu zajestrują się szczegóły w cieniach. W wypadku równomiernie oświetlonej sceny - lepiej aby nie ryzykować prześwietlenia zdjęcia. Wracając do tematu, tu nie potrzeba bardzo wysokiej precyzji. Generalnie fotografia na filmie wybacza trochę drobnych błędów foto-amatorowi, a panie pracujące w fotolabach jeszcze i tak podkręcą Twoje zdjęcia zanim je zobaczysz na papierze :)

Gotowe? Film naciągnięty? Skoryguj jeszcze raz ostrość dla pewności i . . . wciśnij spust migawki. Moja Praktika była bardzo głośnym aparatem, miała mocne, charakterystyczne klapnięcie lustrem. Frajda, prawda? :)

Więcej o obiektywach

Obiektyw dobieramy do tego co chcemy fotografować - choć nie ma tu też sztywnych reguł.

Ogólnie wygląda to tak (ogniskowe dla małego obrazka/pełnej klatki w wypadku cyfry. Dla APS-C wartości będą inne!):

20mm i mniej - to bardzo szeroki kąt, efekt rybiego oka, tzw. fish-eye. Bardzo dużo widać na zdjęciu, obraz jest bardzo szeroki, ale też i zniekształcony. Fajne efekty uzyskuje się w street-foto. Można też próbować krajobraz. Architektura - wyjdzie groteskowo - powykrzywiane budynki. Portet - wysokie zniekształcenia, raczej do żartobliwych ujęć.
30mm - krajobraz, reportaż, natura, street-foto 50mm - krajobraz, reportaż, portret, natura, street-foto 80-135 - super do portretu, wybrane elementy krajobrazu, natura - kwiatki i podobne - da się i bardzo fajnie wychodzi, na dłuższej ogniskowej można probować zwierzęta i ewentualnie sport 150-300 - zwierzęta, sport

Oczywiście to nie są sztywne ramy. Równie dobrze można fotografować krajobraz na 20mm albo portret obiektywem 200mm. Jednak długie tele za bardzo skraca perspektywę i lepszy efekt plastyki zdjęcia uzyskasz mieszcząc się w niższym zakresie ogniskowych. Podobnie z krótkimi "lufami". Portret na 18mm spowoduje że na twarzy "wyjdzie" powiększony nos, a uszy będą mniejsze. Ale możesz wykorzystać ten efekt kreatywnie tworząc komiczne zdjęcie.
Na rynku jest bardzo dużo obiektywów jak pewnie zuaważyłeś. Nie wszystkie są dobre. Trzeba je kupować z głową. W starych konstrukcjach M42 jest kilka udanych pozycji, to szkła o super parametrach, pięknej plastyce obrazu, i co ciekawe, nie raz wykorzystywane są przez profesjonalistów. Np. przez filmowców Flektogon 35mm ze światłem 1:2.4 od Zeiss'a. Do kupienia używany za około 400zł. Bo ma super plastykę obrazu i fajny bokeh!

Moje faworyty:

SMC Takumar (są też Super Takumary, ale te z przedrostkiem SMC są lepsze) 55mm, światło 1:1.7
Carl Zeiss Flektogon 35mm, światło 1:2.4
Carl Zeiss Sonnar 135mm, światło 1:3.5

Sonar 135mm występuje w 2 wersjach. Starsza "zebra", bo posiada czarny tubus z biało-czarnymi pierścieniami oraz nowsza konstrukcja z lepszymi powłokami na soczewkach. Ten obiektyw to dobra propozycja do zdjęć portetowych. Zebra kosztuje w granicy do 200zł, wersja nowsza do około 400.
SMC Takumar 55mm to minimalnie dłuższa wersja standardu. Bardzo jasny, o super plastyce, bardzo miękki. Kto robił zdjęcia tym obiektywem, pozna cudzą pracę też zrobioną tym szkłem. Koszt do 200zł.

UWAGA! W znanym portalu aukcyjnym napotkasz się na takie opisy: LEGENDARNY obiektyw [tu nazwa modelu] albo KULTOWY itd. Często taki opis nic nie ma wspólnego z osiągami.

Z innych szkieł wartych zainteresowania mogę polecić:
Helios 44M4 58mm, 1:2.0 - bo ma fajny bokeh, taki kolisty, cena około 50-100zł
Jupiter 9 85mm, 1:2.0 - miękko rysujący do krótszego portretu
Tair 3S 300mm 1:4.5 - długi teleobiektyw o niezłej jakości obrazu jak na tak starą konstrukcję. Obiektyw polecany przez wielu foto-amatorów. Inaczej też zwany Fotosnajper, ponieważ sprzedawany był wraz z podstawką w formie kolby :)

A do makro, tzw. Rzeźnik Makro, Industar. Rzeczywiście to ostry obiektyw, ale poza ostrością nie grzeszy jakością.
W makro dobre są pierścienie pośrednie. Nie zawierają soczewek w środku - nie mają wpływu na jakość fotografii. Ciekawym rozwiązaniem jest też soczewka makro firmy Raynox. Nakręca się ją na gwint obiektywu, daje duże powiększenie, nie pogorsza zbyt obrazu. Soczewki są też pokryte powłokami antyodblaskowymi.

Artykuł opracował Filip Herzig
Jeśli chcesz umieścić artykuł lub jego część na swojej stronie - koniecznie dołącz link do całego artykułu na mojej stronie. Nie zapomnij także dodać informacji o autorze :)